Στις 6 Δεκεμβρίου 2008, ο εικονιζόμενος Αλέξης
Γρηγορόπουλος, 15 ετών, δολοφονήθηκε εν ψυχρώ στη συνοικία Εξάρχεια της
Αθήνας από έναν αστυνομικό, απ’ αυτούς που ο πατέρας του μικρού Αλέξη
(όπως και όλοι-μας) πληρώνει από την τσέπη-του για να εφαρμόζουν το
νόμο, όχι για να τον παραβαίνουν. Όταν έμαθα για το συμβάν, σκέφτηκα οτι ο μικρούλης είχε την ηλικία της μεγάλης κόρης-μου· θα μπορούσε να ήτανε και γιος-μου. Θα μπορούσε να ήταν γιος-σας, αδερφός-σας, ανηψιός-σας, εγγονός-σας, ξάδερφός σας, και πάει λέγοντας. Θέλουμε να έχουμε μια αστυνομία που να σκοτώνει τα παιδιά-μας; Τί πάει στραβά με την αστυνομία, με τη νοοτροπία-της, και κυρίως με τη δική-μας τη νοοτροπία, και πώς μπορούμε να τ’ αλλάξουμε όλ’ αυτά; Αυτά εξετάζω σε ότι ακολουθεί. |
Τρία θέματα θα ήθελα να συζητήσω παρακάτω: δυο προβλήματα νοοτροπίας, και μια πρόταση αντιμετώπισης του όλου προβλήματος:
Πρόβλημα 1ο: “Ανθρωποκτονία εξ αμελείας”
Πρόβλημα 2ο: “Μεμονωμένη πράξη”
Προτεινόμενη λύση: Μετεκπαίδευση και “κόψιμο” αστυνομικών·
βελτίωση επιπέδου-τους
Πρόβλημα 1ο: “Ανθρωποκτονία εξ αμελείας”Μερικές ημέρες μετά τη δολοφονία του μικρού Αλέξη, κάποιος κύριος Αλ. Κούγιας, δικηγόρος, γνωστότατος απ’ ότι φαίνεται στους συμπατριώτες-μου (αλλά άγνωστος σ’ εμένα, μάλλον γιατί δεν παρακολουθώ την τηλεορασιακή ψυχαγωγική κουλτούρα), ανέλαβε την υπεράσπιση του δολοφόνου. Μέχρις εδώ όλα καλά, όλοι έχουν δικαίωμα στην υπεράσπιση. Ο δικηγόρος αυτός όμως έκανε και κάποιες δηλώσεις στα μέσα ενημέρωσης, λέγοντας οτι πρόκειται για “παρεξήγηση” (sic), επειδή σύμφωνα με τη βαλλιστική εξέταση η σφαίρα, πριν να καρφωθεί στο στήθος του μικρού, εξοστρακίστηκε σε σκληρή επιφάνεια. Άρα ο αστυνομικός πυροβόλησε στον αέρα σύμφωνα με τον κ. Κούγια, δεν είχε πρόθεση να σκοτώσει άνθρωπο, άρα πρόκειται για ανθρωποκτονία “εξ αμελείας”. “Μικροπαρεξήγηση”, σαν να λέμε δηλαδή. Θα ήθελα να εξηγήσω στον κύριο αυτόν για ποιο λόγο η άποψή του είναι επιεικώς βλακώδης, και το επιχείρημά του έωλο, εφόσον πάρουμε υπόψη τις μαρτυρικές καταθέσεις αυτοπτών μαρτύρων. Διαβάζουμε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία, της 13ης Δεκεμβρίου 2008 (η έμφαση δική-μου):
Υπάρχει και βίντεο λοιπόν, άρα η κατάθεση του μάρτυρα ελέγχεται και με αδιάσειστα στοιχεία. Ιδού τί δήλωσε ο ίδιος μάρτυρας, ο κ. Παπαδημητρίου, στην τηλεόραση του σταθμού MEGA (και πάλι η έμφαση δική-μου):
Εκτός από τον κ. Παπαδημητρίου υπάρχει τουλάχιστον μία ακόμη μάρτυρας η οποία δήλωσε στην τηλεόραση ουσιαστικά το ίδιο πράγμα, οτι δηλαδή είδε τον αστυνομικό να σημαδεύει προς την κατεύθυνση των παιδιών· όπως επίσης υπάρχει η μαρτυρία ενός από τα παιδιά, που σαν ανήλικος παραμένει ανώνυμος. Αυτά που δήλωσε το παιδί και δημοσιεύτηκαν στην Ελευθεροτυπία της 11ης Δεκεμβρίου, νομίζω οτι αξίζουν προσοχής, κυρίως για τον αυθορμητισμό-τους, και για το πώς χαράχτηκε το γεγονός στη μνήμη των ίδιων των παιδιών:
Έχουμε λοιπόν ένα σωρό ανθρώπους να καταθέτουν οτι είδαν τον αστυνομικό να σημαδεύει προς τα παιδιά, και να πυροβολεί. Από την άλλη, η βαλλιστική εξέταση δείχνει οτι η σφαίρα που χτύπησε το μικρό Αλέξη εξοστρακίστηκε πρώτα σε σκληρή επιφάνεια, που είναι ένα άλλο αδιαμφισβήτητο γεγονός. Πώς συμβιβάζονται αυτά τα δύο γεγονότα; Απλούστατα, κ. Κούγια: ο αστυνομικός σημάδεψε προς την κατεύθυνση των παιδιών, όπως βεβαιώνουν οι μάρτυρες, αλλά με χέρι που έτρεμε, γιατί υπ’ αυτές τις συνθήκες η αδρεναλίνη μέσα στον οργανισμό-του θα είχε “χτυπήσει κόκκινο”. Πυροβόλησε μεν, αλλά στην κατάσταση που ήταν, ο πυροβολισμός έστειλε τη σφαίρα όχι ευθεία, αλλά να προσκρούσει πρώτα σε κάποια σκληρή επιφάνεια — μια τσιμεντένια μπάλα πακτωμένη στο έδαφος, όπως διαπιστώθηκε αργότερα — και μετά καρφώθηκε στο σώμα του μικρού αγοριού με κατεύθυνση από πάνω προς τα κάτω, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες από τη βαλλιστική εξέταση. Επιτρέπει αυτό το σενάριο στον κ. Κούγια να μιλά για “εξ αμελείας” ανθρωποκτονία; Κάθε άλλο! Ασφαλώς και υπήρχε πρόθεση για ανθρωποκτονία, εκ μέρους του αστυνομικού, εφόσον σημάδεψε τα παιδιά σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες. Το αν η αδρεναλίνη του τίναξε το χέρι ώστε να πάει η σφαίρα έμμεσα στο στόχο δεν μειώνει την πρόθεσή του ούτε κατά το ελάχιστο. Επιτρέψτε-μου να κάνω έναν παραλληλισμό με κάτι πιο οικείο, κάτι πιο “ελαφρύ”, για να γίνει το βλακώδες του Κούγειου ισχυρισμού περί “εξ αμελείας” πλήρως κατανοητό, ακόμα κι απ’ τους ελαφρόμυαλους: Συμβαίνει μερικές φορές στο μπάσκετ να γίνει σουτ τριών πόντων (δηλαδή μακρύτερα από τα 6,25 μ) υπό πίεση, και η μπάλα να καταλήξει στο καλάθι αφού πρώτα χτυπήσει στο ταμπλό. “Εξοστρακίζεται” δηλαδή η μπάλα στην επιφάνεια που είναι τοποθετημένη κατακόρυφα πίσω από το καλάθι, και μετά μπαίνει μέσα. Τί πρέπει να υποθέσουμε λοιπόν, οτι ο παίκτης που έκανε το σουτ δεν είχε πρόθεση να πετύχει καλάθι; Γιά ρωτήστε και τον ίδιον! Ασφαλώς και σημαδεύει ο παίκτης το στόχο, το καλάθι δηλαδή, αλλά όντας υπό πίεση — είτε λόγω αντίπαλης άμυνας, είτε λόγω έλλειψης χρόνου — στέλνει τη μπάλα στο στόχο με τη βοήθεια της τύχης. Άλλο λοιπόν το “πυροβολώ στον αέρα”, κι άλλο το “σημαδεύω το στόχο, αλλά η αδρεναλίνη μου τινάζει το χέρι και στέλνει τη σφαίρα μετά από εξοστρακισμό στο στόχο”. Επειδή επιμένω στην υπόθεση περί αδρεναλίνης, ας σημειώσω και το εξής: δεν είμαι μεν νευροβιολόγος, αλλά η ειδικότητά μου (νοολογία, νοητική ψυχολογία) είναι αρκετά κοντά ώστε να γνωρίζω κάποια σχετικά πράγματα. Η ορμόνη αυτή εκκρίνεται από τα επινεφρίδια (γι’ αυτό και ονομάζεται επίσης επινεφρίνη) σε περιπτώσεις ξαφνικού ερεθίσματος που απαιτεί άμεση δράση (το λογοπαίγνιο δεν το επιδίωξα) και επιδρά όχι κατευθείαν στον εγκέφαλο, αλλά μέσω της επίσης εκκρινόμενης και συγγενικής νορεπινεφρίνης. Η νορεπινεφρίνη είναι ταυτόχρονα ορμόνη και “νευροδιαβιβαστής”, δηλαδή διαβιβάζει εντολές μεταξύ των νευρώνων του εγκεφάλου. Επιδρά λοιπόν στον εγκεφαλικό μετωπιαίο λοβό, όπου έχει σαν αποτέλεσμα τη μειωμένη δυνατότητα ορθολογικής σκέψης, πράγμα που εξηγεί το γιατί ο αστυνομικός, μετά απ’ το λεκτικό διαπληκτισμό, γύρισε και σημάδεψε προς τα παιδιά: του ήταν αδύνατο στην κατάσταση εκείνη να κρίνει με τη λογική τις συνέπειες της πράξης-του. Επίσης η νορεπινεφρίνη επιδρά και στον κινητικό φλοιό, που είναι μια ζώνη στον εγκέφαλο και βρίσκεται περίπου κάτω από την περιοχή εκείνη που καλύπτει το τόξο των “επαγγελματικών ακουστικών”, εκείνων που βλέπουμε να φορούν καμιά φορά στην τηλεόραση οι ρεπόρτερ που κάνουν ζωντανή μετάδοση: ακουστικά που καλύπτουν τα αυτιά και συνδέονται με ένα τόξο που περνάει πάνω από το κεφάλι· λοιπόν, περίπου κάτω από το τόξο αυτό βρίσκεται ο κινητικός φλοιός. Το αποτέλεσμα της νορεπινεφρίνης στον κινητικό φλοιό είναι οτι δημιουργεί το γνωστό “τρέμουλο” όταν βρισκόμαστε σε ταραχή (επειδή ο κινητικός φλοιός του εγκεφάλου ελέγχει τις κινήσεις-μας). Έτσι εξηγείται το τίναγμα του χεριού του αστυνομικού, και ο εξοστρακισμός της σφαίρας σε σκληρή επιφάνεια. Τίποτα όμως απ’ όλ’ αυτά δεν απαλείφει την πρόθεση για φόνο. Δηλαδή την “ανθρωποκτονία εκ προθέσεως”, όπως λέγεται στη δικονομική διάλεκτο, κατηγορία που αποδόθηκε στον αστυνομικό από τον εισαγγελέα. Προς επιβεβαίωση των παραπάνω, ορίστε τί δήλωσε στο δικαστήριο ο ιατροδικαστής-πραγματογνώμονας, τεχνικός σύμβουλος της οικογένειας του θύματος, κ. Συμεών Μεσογίτης, στις 7 Ιουνίου 2010 (ιδού η πηγή):
Κατά δήλωση του κ. Μεσογίτη, το παραπάνω δεν αποτελεί απλώς διαπίστωση δική-του, αλλά κοινό συμπέρασμα όλων των ειδικών που συμμετείχαν στην αυτοψία, και πρόκειται για «αδιαμφισβήτητα επιστημονικό συμπέρασμα καθώς στηρίζεται σε ευρήματα.» Το οτι «το παιδί ήταν σκυμμένο» εξηγεί το γιατί η διεύθυνση της σφαίρας στο σώμα-του ήταν από πάνω προς τα κάτω. Επίσης ο ιατροδικαστής δήλωσε:
Με την ευκαιρία θα ήθελα να σημειώσω και το εξής. Ευτυχώς το δικαστήριο δεν καταλόγισε στον αστυνομικό το ελαφρυντικό του οτι βρισκόταν “εν βρασμώ ψυχής” — όπως έγινε παλιότερα με το Μελίστα, τον αστυνομικό που σκότωσε το μαθητή Μιχάλη Καλτεζά στις 17 Νοέμβρη 1985, πάλι στα Εξάρχεια (βλ. παρακάτω). Αυτή η διαφορετική και πιο ελαφριά μεταχείριση του ατόμου όταν βρίσκεται “εν βρασμώ ψυχής” είναι ενδεικτική της άγνοιας, του μαύρου σκοταδιού που έχει ο νομοθέτης και η δικαιοσύνη σχετικά με την εγκεφαλική λειτουργία. Δεν μπορώ βέβαια να κάνω ανάλυση του θέματος σε βάθος στο παρόν κείμενο. Περιληπτικά μόνο θα αναφέρω οτι η ανθρώπινη νόηση, και κατ’ επέκταση και η συμπεριφορά, εξαρτάται από δύο κάπως διαφορετικά και ανεξάρτητα “κέντρα αποφάσεων”: το ένα είναι το κέντρο του συνειδητού, που χαρακτηρίζεται από την ορθολογική κρίση, την αίσθηση της προσωπικότητας (του “εγώ”), το χειρισμό της ομιλίας, κ.ά.· και το άλλο είναι το κέντρο του υποσυνειδήτου, που χαρακτηρίζεται από τη λήψη αποφάσεων μέσω συναισθημάτων, την αυτοματοποιημένη αντίδραση “χωρίς σκέψη”, την έμπνευση, την αδυναμία λεκτικής έκφρασης, κ.ά. Π.χ. όταν ερωτευόμαστε, ή όταν συνθέτουμε μουσική ή ένα ποίημα, δρούμε μέσω του υποσυνειδήτου, ενώ όταν λύνουμε ένα σταυρόλεξο, ή όταν προγραμματίζουμε τις διακοπές-μας, ή και τη λίστα για τα ψώνια της ημέρας, δρούμε κυρίως μέσω του συνειδητού. (Εξελικτικά, θα λέγαμε οτι τα προγονικά-μας είδη ίσως να μην είχαν αναπτύξει ακόμη το συνειδητό κέντρο της νόησης, γιατί τους έλλειπε μεγάλο μέρος του μετωπιαίου λοβού.) Όταν λοιπόν οι δικαστές μιλάνε για “βρασμό ψυχής”, αυτό που εννοούν είναι οτι το υποσυνείδητο (με την ορμονική βοήθεια της νορεπινεφρίνης, ή ας πούμε ανακριβώς της αδρεναλίνης) καταλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο των αποφάσεων, παραμερίζοντας τελείως τη δυνατότητα δράσης του συνειδητού. Δεν τίθεται θέμα “βρασμού ψυχής” — αυτά είναι μεσαιωνικοί όροι, κοινώς μπούρδες — αλλά θέμα πλήρους κυριαρχίας του υποσυνειδήτου και παραγκωνισμού του συνειδητού. Με τη γνωστή έκφραση “θόλωσε το μυαλό-μου” εννοούμε ακριβώς αυτό, δηλαδή την αδυναμία λήψης λογικών αποφάσεων, χάρη στη δράση των ορμονών. Αυτές είναι που “θολώνουν” τον εγκέφαλο. Τώρα, με βάση τα παραπάνω, τίθεται το ερώτημα: Γιατί ν’ αποτελεί ελαφρυντικό το οτι ένας άνθρωπος δεν έχει καλό έλεγχο του υποσυνειδήτου-του μέσω του συνειδητού, με αποτέλεσμα να “χάνει τον έλεγχο”; Δεν πρέπει να μου επιφέρει τιμωρία αν χάνω τον έλεγχο και λειτουργώ όπως με ωθούν οι παρορμήσεις του υποσυνειδήτου-μου; Ε, τότε να μην τιμωρούμε τους βιαστές, γιατί — οι “καημένοι” — λειτουργούν υποσυνείδητα, δεν σκέφτονται λογικά τις συνέπειες, και πάνε και επιτίθενται στο θηλυκό που θα τους γυαλίσει στο μάτι, όπως ακριβώς και τα προγονικά-μας είδη, ή άλλα είδη πιθήκων, όπως οι χιμπαντζήδες. Τί διαφορά έχει αυτή η συμπεριφορά από το “βρασμό ψυχής”; Αν ο νομοθέτης γνώριζε μια σταλίτσα σχετικά με τις νοητικές λειτουργίες, θα συμπέραινε οτι ουσιαστική διαφορά δεν υπάρχει. Αν πρέπει να τιμωρείται ο βιαστής επειδή χάνει το συνειδητό έλεγχο, τότε πρέπει να τιμωρείται και ο υποτιθέμενος “εν βρασμώ ψυχής”, ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Και μάλιστα πολύ περισσότερο αν είναι αστυνομικός, γιατί από τους αστυνομικούς περιμένουμε να έχουν πλήρη και συνειδητό έλεγχο των πράξεών τους, ακριβώς λόγω του κρίσιμου του επαγγέλματός τους. Όσοι αστυνομικοί έχουν ελλειπή συνειδητό έλεγχο να τιμωρούνται αυστηρότατα — ποιος τους είπε στο κάτω-κάτω ν’ αναλάβουν την ευθύνη να γίνουν αστυνομικοί, εφόσον δεν είχαν τα προσόντα;
|
Πρόβλημα 2ο: “Μεμονωμένη πράξη”Ούτε μια βδομάδα μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, ο υπουργός εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος τη χαρακτήρισε μεμονωμένη πράξη, όπως διαβάζουμε στην Ελευθεροτυπία της 12ης Δεκεμβρίου 2008 (η έμφαση δική-μου):
Εξηγώ αμέσως παρακάτω για ποιο λόγο η άποψη του κ. Παυλόπουλου περί μεμονωμένης πράξης είναι εντελώς λανθασμένη. Όταν έχουμε υπεύθυνους της αστυνομίας υπουργούς του βεληνεκούς του κ. Παυλόπουλου, που δεν αντιλαμβάνονται το πρόβλημα στην ουσία-του, δεν νομίζω πως πρόκειται να δούμε ν’ αλλάζει τίποτα προς το καλύτερο. Πρώτα ας δούμε μια λίστα γεγονότων, για να κρίνουμε την ορθότητα του ισχυρισμού περί μεμονωμένης πράξης (συνοψίζω από ένα παράλληλο άρθρο της ίδιας εφημερίδας, της κ. Κάτιας Αντωνιάδη):
Πριν να σχολιάσω την άποψη του υπουργού κ. Παυλόπουλου περί “μεμονωμένης πράξης”, θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:
Κυρίες και κύριοι της εκτελεστικής εξουσίας, όσοι είστε επιφορτισμένοι με την τήρηση της τάξης και την επιβολή ποινών και του νόμου, βάλτε το παρακάτω καλά στο νου-σας:
Πάμε τώρα στη δήλωση του υπουργού περί “μεμονωμένης πράξης”: πώς μπορεί ο υπουργός να δηλώνει κάτι τέτοιο όταν, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, το αστυνομικό δελτίο βρίθει με περιστατικά όπως αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω; Υποτιμάει κι ο υπουργός τη νοημοσύνη-μας, ή μήπως είναι η δική-του η νοημοσύνη περιορισμένων δυνατοτήτων; Όχι, δεν νομίζω οτι ο υπουργός είναι κουτός (χωρίς να παίρνω όρκο για την εξυπνάδα-του, μην το πάρει κι απάνω-του!), ούτε οτι θέλει να μας ειρωνευτεί όταν μιλάει για μεμονωμένες πράξεις (οι οποίες επαναλαμβάνονται κάθε τόσο). Αυτό που συμβαίνει είναι οτι βλέπει το μέσο όρο των επιδόσεων της αστυνομίας, βλέπει το μέσο αστυνομικό ο οποίος είναι ούτε κακός ούτε καλός (είναι “μέσος”). Ο υπουργός αδυνατεί να καταλάβει οτι ο μέσος όρος βρίσκεται σε τόσο χαμηλό επίπεδο που, μοιραία, ο πληθυσμός των αστυνομικών θα περιλαμβάνει και κακούς, “ζιζάνια” δηλαδή, που χρειάζονται απομάκρυνση από το σώμα της Αστυνομίας. Δεν είναι οι πράξεις που είναι μεμονωμένες (κάθε άλλο, όπως καταδεικνύει η παραπάνω λίστα)· είναι οι λίγοι κακοί αστυνομικοί που μας απασχολούν κάθε τόσο. Αυτό εννοεί ο υπουργός, τον “μικρό αριθμό-τους”, που όμως δημιουργεί μεγάλα προβλήματα, όπως φάνηκε περίτρανα από το επεισόδιο της δολοφονίας του μικρού Αλέξη. Επιτρέψτε-μου να εξηγήσω αυτή την ιδέα με ένα σχεδιάγραμμα, μέσω του οποίου θα γίνει πιο εύκολα κατανοητή και η αντιμετώπιση του προβλήματος:
Το παραπάνω σχεδιάγραμα δείχνει την κατάσταση στο σώμα της Αστυνομίας όπως είναι τώρα. Υπάρχουν λίγοι κακοί αστυνομικοί (κόκκινο), αντίστοιχα λίγοι καλοί (πράσινο, που όμως οι πράξεις-τους δεν είναι προφανείς, γιατί είναι δύσκολο να κάνει κανείς μια “κραυγαλέα καλή” πράξη, ενώ αντίθετα είναι πολύ εύκολο να γίνει μια “κραυγαλέα κακή” πράξη, όπως είδαμε), ενώ η πληθώρα των αστυνομικών βρίσκεται σε μια μέση κατάσταση. Ο οριζόντιος άξονας δείχνει το “βαθμό” στο πεδίο “κακός-καλός” που θα έπαιρνε ο κάθε αστυνομικός αν υπήρχε τρόπος να βαθμολογηθεί, ενώ το ύψος της καμπύλης μας δείχνει την ποσότητα των αστυνομικών για κάθε βαθμό που θα έπαιρναν. Η καμπύλη αυτή λέγεται “κωδωνοειδής”, επειδή μοιάζει με καμπάνα, ή αλλιώς “κανονική κατανομή”, ή “κατανομή του Γκάους” (από τον Καρλ Φρίντριχ Γκάους, έναν από τους μεγαλύτερους μαθηματικούς όλων των εποχών, που πρώτος παρατήρησε οτι πάρα πολλές κατανομές ιδιοτήτων πληθυσμών στο φυσικό κόσμο περιγράφονται από την καμπύλη αυτή). Λοιπόν, αυτό εννοούσε ο υπουργός, οτι “λίγοι είναι στο κόκκινο”, και μάλλον έχει δίκιο· όχι οτι οι πράξεις-τους είναι μεμονωμένες, αφού βαρεθήκαμε να μαθαίνουμε για φόνους πολιτών (και μη) από αστυνομικούς. Η άποψη του υπουργού περί μεμονωμένης πράξης είναι ακριβώς ανάλογη με την άποψη των μουσουλμάνων που ισχυρίζονται οτι οι τρομοκρατικές πράξεις φανατικών ισλαμιστών είναι μεμονωμένες, και οτι το Ισλάμ είναι ειρηνική θρησκεία. Αυτό που εννοούν οι Μουσουλμάνοι είναι οτι στην πλειοψηφία-τους είναι άνθρωποι ειρηνικοί (πράγματι), αλλά αρνούνται να παραδεχτούν οτι η φύση της θρησκείας-τους είναι τέτοια που επωάζει και λίγους εξτρεμιστές δολοφόνους, αυτούς που είναι στο “κόκκινο” της αντίστοιχης “Ισλαμικής κατανομής”. Ας δούμε τώρα τί θα μπορούσε να γίνει. |
Προτεινόμενη λύση: Μετεκπαίδευση και “κόψιμο” αστυνομικών · βελτίωση επιπέδου-τουςΑυτό που θα θέλαμε θα ήταν να εξαλειφθεί το “κόκκινο” από το παραπάνω σχεδιάγραμμα της βαθμολογίας των αστυνομικών, έτσι δεν είναι; Δηλαδή θα θέλαμε να μετατοπιστεί όλο το σχεδιάγραμμα προς τα δεξιά της οθόνης, ώστε να μοιάζει κάπως έτσι:
Πώς όμως να γίνει η μετατόπιση και να εξαλειφθεί το κόκκινο χωρίς να καούν και τα χλωρά μαζί με τα ξερά; Κατά την ταπεινή-μου γνώμη, μία λύση βλέπω και προτείνω: πρέπει να γίνει μετεκπαίδευση των αστυνομικών-μας. Πρέπει να τους δώσουμε την ευκαιρία ν’ αποκτήσουν όχι περισσότερες αστυνομικές γνώσεις (αρκετές τέτοιες φαίνονται να ’χουν, μπαφιάσαμε από δαύτες), αλλά γνώσεις ανθρωπιστικού χαρακτήρα, και μάλιστα πανεπιστημιακού επιπέδου. Δεν λέω να τους κάνουμε ακαδημαϊκούς! Μη βιάζεστε να με παρεξηγήσετε. Κ’ εσείς, αν τυχαίνει να τελειώσατε ένα πανεπιστήμιο, δεν σημαίνει οτι γίνατε ακαδημαϊκοί. Μάθατε κάποια πράγματα όμως. “Εξευγενιστήκατε” κάπως. Αυτό οι Έλληνες αστυνομικοί δεν το έπαθαν ποτέ-τους. Όσο αφορά στις ανθρωπιστικές γνώσεις βρίσκονται στο μηδέν. Ξεκινάμε λοιπόν από το μηδέν, και τους υποχρεώνουμε να βελτιωθούν σ’ αυτού του είδους τις γνώσεις με αντάλλαγμα — προσοχή παρακαλώ — την αύξηση του μισθού-τους! Όποιος όμως αποτύχει να περάσει τα υποχρεωτικά μαθήματα, μετά από ένα λογικό αριθμό προσπαθειών, θα κόβεται, τελεία και παύλα. Θα αποτάσσεται απ’ το σώμα. Τα “τούβλα” τύπου Κορκονέα εμείς οι πολίτες (που πληρώνουμε!) δεν τα θέλουμε ν’ ασχολούνται με την ασφάλεια μας, τα απολύουμε, πώς να το πούμε αλλιώς. Εμείς είμαστε οι εργοδότες, εμείς αποφασίζουμε ποιος θα δουλεύει για μας. Καταλάβατε αγαπητοί συμπατριώτες; Αυτό θα πει “δημοκρατία”, εμείς οι ίδιοι αποφασίζουμε για την τύχη-μας: κανένας πρωθυπουργός, κανένας υπουργός, και κανένας άλλος καρεκλοκένταυρος δεν είναι “ανώτερος” από μας, ούτε σοφώτερος (χαρά στη σοφία-τους, τρομάρα-τους!) για να μας πει τί πρέπει να θέλουμε, και τί πρέπει να κάνουμε. Αυτή είναι η αλλαγή νοοτροπίας εκ μέρους-μας που υπέδειξα στην εισαγωγή: μην περιμένετε από τους τρέχοντες ταγούς της πολιτικής να μας λύσουν τα προβλήματα σαν από μηχανής θεοί. Αυτοί μόνο να δημιουργούν προβλήματα ξέρουν. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να λύσουμε τα προβλήματά μας, υποχρεώνοντας τους πολιτικούς να καταλάβουν οτι είναι απλοί διεκπεραιωτές των επιθυμιών-μας. Εκεί έχουμε μεγάλο έλλειμα στη σημερινή ελληνική “δημοκρατία”: στη σκέψη-μας, στο πώς βλέπουμε τη σχέση-μας με τους “αρχηγούς” της πολιτικής. Τους βλέπουμε σαν ανώτερούς μας, ενώ έπρεπε να τους βλέπουμε σαν υπαλλήλους-μας, οι οποίοι να διώχνονται κλωτσηδόν όταν αποτυγχάνουν στο έργο-τους. Εκεί βρίσκεται η ευθύνη-μας· όπως και στο οτι αντιλαμβανόμαστε το κράτος σαν “πατερούλη”: το θέλουμε στοργικό, να μας φροντίζει και να μας προστατεύει, ενώ θα έπρεπε να καταλάβουμε οτι το κράτος είναι ένας οργανισμός στην υπηρεσία τη δική-μας: εμείς το αποτελούμε, εμείς πρέπει να καθορίζουμε την πορεία-του, όχι εκείνο τη δική-μας. Το κράτος είναι, όπως λένε, ο υπηρέτης του πολίτη. Έγραψα παραπάνω οτι πρέπει ν’ αυξήσουμε τις απολαβές των αστυνομικών που θα κάνουν την ειλικρινή προσπάθεια και θα βελτιώσουν τις γνώσεις-τους και το επίπεδό τους, και μπορεί να σκέφτεστε, «Καλά, αυτοί θα μας σκοτώνουν κ’ εμείς θα τους πληρώνουμε πιο πολύ κι από πάνω;» Λάθος σκέψη. Θα τους πληρώνουμε παραπάνω για να μη ξανασκεφτούν να μας σκοτώσουν, για να μη λειτουργούν ως Κορκονέες, για να δρουν διαφορετικά. Δεν μπορούμε να τους ζητάμε να έχουν το κίνητρο να βελτιώσουν το επίπεδό τους με τα ψίχουλα που παίρνουν, δοσμένης της επικίνδυνης δουλειάς που κάνουν (και βέβαια είναι επικίνδυνη όταν ασχολούνται όχι με μαθητές, αλλά με τον υπόκοσμο). Νηστικό αρκούδι δεν χορεύει. Αν δεν βάλουμε το χέρι στην τσέπη, τσάμπα βελτίωση δεν πρόκειται να πετύχουμε. Οτιδήποτε θέλουμε να βελτιωθεί, πρέπει να το πληρώσουμε: παιδεία, υγεία, όλα χρειάζονται χρήματα. Το ίδιο και η αστυνομία λοιπόν. Και πού θα βρούμε χρήματα; Ας σταματήσουν επιτέλους οι της Αμύνης να παίζουν με τα πανάκριβα στρατιωτικά παιχνίδια-τους, ας σταματήσουν τα δισεκατομμύρια να πηγαίνουν σε εξοπλισμούς και “αγορές του αιώνα”, για ν’ αγοραστούν υποβρύχια, φρεγάτες, και άλλα πλεούμενα, ιπτάμενα, κυλιόμενα, και ερπόμενα! Τί να τα κάνουμε όλ’ αυτά; Για ν’ αντιμετωπίσουμε τους Τούρκους μήπως; Μη τυχόν και επιτεθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Ή μήπως για να τους επιτεθούμε εμείς πριν προλάβουνε εκείνοι; Όποιοι ζουν με τέτοιες φαντασιώσεις είναι άξιοι της μοίρας-τους. Να μην υποχρεώνουν όμως τουλάχιστον κ’ εμάς τους υπόλοιπους να υφιστάμεθα τις συνέπειες των φαντασιώσεών τους. Επίσης ας σταματήσουν και τα σκάνδαλα, οι “ιερές μπίζνες”, και ότι άλλο έχει σαν αποτέλεσμα τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος. Κοντολογής, λεφτά μπορούν να βρεθούν αν δεν τα σκορπάμε αλόγιστα, κι αν δεν καταλήγουν σε λάθος τσέπες, όπως συμβαίνει μόνιμα στη χώρα-μας. Ας αναδείξουμε τους πολιτικούς που θα καταφέρουν να λύσουν αυτά τα δύσκολα προβλήματα, και βλέπουμε. Τώρα, το συγκεκριμένο κύκλο σπουδών που θα βελτιώσει το επίπεδο της Αστυνομίας είναι θέμα άλλων πανεπιστημιακών να τον καταρτίσουν. Εκεί δεν μπορώ να είμαι συγκεκριμένος, γιατί η ειδικότητά μου δεν είναι σχετική. Αυτό που θα επιθυμούσα είναι ο κύκλος σπουδών να περιλαμβάνει (έμμεσα έστω) τις παρακάτω στοιχειώδεις γνώσεις:
Οποιοσδήποτε νέος θέλει να καταταγεί στο αστυνομικό σώμα, πριν να του δοθεί η δυνατότητα να εξασκεί το επάγγελμά του θα πρέπει να περνάει από τον κύκλο σπουδών με ικανοποιητικό βαθμό. Αν όχι, ας πηγαίνει να βρει αλλού δουλειά. Ο ίδιος ακριβώς κύκλος σπουδών πρέπει να επιβάλλεται και σε όσους “σεκιουριτάδες” ασχολούνται με την τήρηση της δημόσιας τάξης (π.χ. σε γήπεδα κλπ), αλλιώς θα καταλήξουμε να έχουμε εξευγενισμένους αστυνομικούς και αγροίκους “σεκιουριτάδες”. Ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Χηνοφώτης πρότεινε να γίνεται ψυχολογικός έλεγχος στους αστυνομικούς, ώστε να τους δίνεται το ΟΚ ή όχι προκειμένου να υπηρετήσουν στο σώμα. Καλή η πρόθεση και σκέψη του κ. Χηνοφώτη, αλλά δεν είναι πραγματοποιήσιμη για πρακτικούς λόγους. Δεν είμαστε σε θέση να εγγυηθούμε με επιστημονικό τρόπο οτι θα εντοπίσουμε με σιγουριά τον κάθε Κορκονέα μέσα στους υπόλοιπους. Δυστυχώς, η τρέχουσα γνώση της ανθρώπινης νόησης δεν μας επιτρέπει ακόμη ένα τέτοιο εκπληκτικό κατόρθωμα. Επίσης, αμέσως μετά τη δολοφονία του μικρού Αλέξη, ο Δικηγορικός Σύλλογος (της Αθήνας νομίζω) προσφέρθηκε να διδάξει στοιχεία από τα Δικαιώματα του Ανθρώπου στους αστυνομικούς-μας. Έξοχη κι αυτή η σκέψη, και προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αρκεί. Από μόνη-της θα ήταν απλώς ένα ημίμετρο. Πρέπει να ενταχθεί στον παραπάνω κύκλο σπουδών που περιέγραψα. |